ما را دنبال کنید

جستجوگر

آمارگیر

  • :: آمار مطالب
  • کل مطالب : 67
  • کل نظرات : 1
  • :: آمار کاربران
  • افراد آنلاين : 1
  • تعداد اعضا : 1
  • :: آمار بازديد
  • بازديد امروز : 52
  • بازديد ديروز : 3
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل ديروز: 1
  • بازديد کلي : 100,638
  • :: اطلاعات شما
  • آي پي : 3.236.118.225
  • مرورگر :
  • سيستم عامل :

«»انواع ذکر(1) «»

۱- ذکر با زبان : بدون اینکه دل حاضر باشد . که به خاطر تکان دادن زبان باز هم اجر دارد .

۲- ذکر با زبان و حضور قلب ، بدون اینکه معنای آن در نظر گرفته شود .

۳-ذکر با زبان و حضور قلب و در نظر گرفتن معنای آن و عظمت باریتعالی .

۴- ذکر با زبان و قلب و توجه به معنای آن و عظمت باریتعالی و نداشتن هیچ فکری دیگر به جز خدای یکتا که حتی خود را نیز فراموش کند و این ذکر صدّیقین است که بهترین و کامل ترین آن است ، در این صورت اگر جسم او با مردم باشد روح او در ملاء أعلی پرواز می کند . والله علم .



«انواع ذکر(2)»

$امام فخر رازی میفرماید:

ذکر زبان : تلفظ کردن سبحان الله و الحمدلله و لا إله إلا لله می باشد.

و ذکر قلب : تفکر در عظمت باریتعالی و جستجو در احکام امر و نهی و یاد گرفتن آن احکام است .

~و ذکر جوارح : به کار انداختن اعضای بدن در طاعات و عبادات است مانند نماز خواندن که خدای فرمود: ( فاسعوا إلی ذکر الله ) یعنی : بشتابید به سوی نماز.

~وبعضی از عارفان می فرمایند ذکر خدا بر هفت عضو است :
۱- ذکر دو چشم گریه .
۲- ذکر دو گوش شنیدن چیزهای خوب.
۳- ذکر زبان ثنای خداعزوجل.
۴- ذکر دو دست عطا و بخشش.
۵- ذکر بدن وفا .
۶- ذکر قلب ترس از خدا و طمع در رحمت او .
۷- و ذکر روح تسلیم به اوامر خدا و رضا به قضا و قدر او می باشد .
(القول المختار/سیدالابرارصلی الله علیه وسلم)انواع ذکر

«مختصری ازغزوات نبی اکرم (صلّی الله وعلیه وسلّم)»

در مقام بررسی غزوات پیامبر گرامی اسلام و بعثه‌ها و سریه‌هایی که آنحضرت اعزام فرموده‌‌اند، برای کسانی که پیرامون جنگ‌ها و مقدّمات و نتایج و دستاوردها و پیامدهای ‌آنها به تحقیق می‌پردازند، راهی جز این باقی نمی‌ماند، و برای ما نیز راهی جز این باقی نمی‌ماند که در این مقام بگوییم: پیامبر بزرگ اسلام بزرگترین فرمانده نظامی در تاریخ بشر بوده‌اند، و از تمامی فرماندهان نظامی در سراسر جهان و در طول تاریخ، زیرک‌تر و باهوش‌تر بوده‌‌اند، و دقت نظر ایشان در امور رزمی و سیاسی بی‌نظیر بوده است.....ادامه مطلب


ادامه مطلب

«فلسفه وحکمت ازدواجهای نبي(صلعم)»

هرکس زندگانی رسول‌خدا -صلى الله علیه وسلم- را به دقت بررسی کند، نیک درمی‌یابد که ازدواج آنحضرت با این زنان متعدد در اواخر عمر شریفشان، پس از آنکه حدود سی سال از بهترین دورانهای عمر و نشاط جوانی خود را تنها به یک همسر نسبتاً سالمند، ابتدا با خدیجه و سپس با سوده، گذرانیده‌اند؛ درمی‌یابد که این ازدواج‌ها بخاطر آن نبوده است که ناگهان دروجود خودشان اشتیاق و شهوت بی‌حد و مرزی نسبت به زنان احساس کرده‌اند، و جز در پرتو همخوابگی با این شمار فراوان از زنان نمی‌توانسته‌اند در برابر آن شکیبایی کنند!؟ بلکه قطعاً اهداف و آرمانهای دیگری برتر و بزرگتر از آن غرض و منظوری که معمولاً با ازدواج برآورده می‌گردد، در کار بوده است.....ادامه مطلب


ادامه مطلب

«شرایط حصول متابعت پیامبر(ص)»

متابعت سنت رسول الله - صلى الله عليه وسلم - در هيچ عملي تحقق نمي‌يابد مگر آنگاه که آن عمل در شش چيز موافق شريعت بوده باشد:
1- سبب عمل: اگر عبادتي پيوسته با سببي باشد، بايد آن سبب، شرعي بوده باشد و اگرنه آن عمل بدعت به شمار مي‌رود.
مثال: زنده داشتن شب (27) رجب و در آن تهجد کردن بحجت آنکه اين همان شبي است که در آن حادثه اسراء و معراج صورت گرفته است.
تهجد عبادت مشروعي است مگر ربط آن به اين سبب (اسراء ومعراج) در اين شب؛ موافق شريعت نيست بناء اين كار را بدعت تصنيف كرده مي‌شود......ادامه مطلب


ادامه مطلب

 

برادر و خواهر مسلمان! ادعیه و اذکاری از پیامبر (ص) بما رسیده که اگر به هنگام بروز مشکلات، غم و غصه و اندوه خوانده شود تمام غصه‌ها را برطرف، و دل را شادمان، و به نور ایمان آنرا روشن می‌نماید.
برادر و خواهر مسلمانم! بر یادگیری این دعاها بخصوص هنگام غمگین شدن و بروز اندوه و مشکلات حریص باش.
بعضی از دعاها بدین شرح است.
1- ابن عباس می گويد: رسول الله (ص) هنگام اندوه و پريشاني می فرمود: «لا إِلَهَ إِلاَّ اللَّـهُ الْعَظِيمُ الْحَلِيمُ، لا إِلَهَ إِلاَّ اللَّـهُ رَبُّ الْعَرْشِ الْعَظِيمِ، لا إِلَهَ إِلاَّ اللَّـهُ رَبُّ السَّمَوَاتِ وَرَبُّ الأَرْضِ وَرَبُّ الْعَرْشِ الْكَرِيمِ».(بخارى:6346).
يعني هيچ معبودی بحق جز خدای بزرگ و بردبار، وجود ندارد. هيچ معبودی بحق جز الله كه پروردگار عرش بزرگ است، وجود ندارد. هيچ معبودی بحق جر الله كه پروردگار آسمانها و زمين و عرش گرانبها است، وجود ندارد».
2- «اللَّـهُمَّ إنِّي عَبْدُكَ ابْنُ عَبْدِكَ ابْنُ أَمَتِكَ، نَاصِيَتِي بِيَدِكَ، مَاضٍ فِيَّ حُكْمُكَ، عَدْلٌ فِيَّ قَضَاؤُكَ، أَسْأَلُكَ بكُلِّ اسْمٍ هُوَ لَكَ، سَمَّيْتَ بهِ نَفْسَكَ، أَوْ أَنْزَلْتَهُ فِي كِتَابِكَ، أَوْ عَلَّمْتَهُ أَحَداً مِنْ خَلْقِكَ، أَوِ اسْتَأْثَرْتَ بِهِ فِي عِلْمِ الْغَيْبِ عِنْدَكَ: أَنْ تَجْعَلَ الْقُرْآنَ رَبِيعَ قَلْبِي، وَنُورَ صَدرِي، وَجلاَءَ حزنِي، وَذَهَابَ هَمِّي». (أخرجه أحمد وصححه ابن القیم وابن حجر).
«خداوندا! همانا من بنده تو و فرزنده بنده و كنيز توام، زمام امورم در دست تو و وجودم در كانال تقدير تو سير مي‏كند، تقدير تو در مورد من عين عدالت است. تو را به همه اسم‏هايی مي‏خوانم كه از آن توست و تو آنها را بر خود نهاده‏ای، يا آنها را در كتاب خودت [قرآن] نازل فرموده‏ ای، يا آن را به يكی از بندگانت آموخته اى و يا علم به آن را مخصوص خود گردانيده‏ ای، [از تو مى‏خواهم] كه قرآن را بهار قلب من، نور سينه ‏ام، روزنه اميد و روشنايی اندوهم و [وسيله] رفع ناراحتي‏ام قرار دهی».
3- «اللَّـهُمَّ إِنِّي أَعُوْذ بكَ: مِنَ الْـهَمِّ وَالْـحَزَنِ، وَأَعُوذُ بِكَ: مِنَ الْعَجْزِ وَالْكَسَلِ، وَمِنَ الْبُخْلِ وَالْـجُبُنِ، وَأَعُوذُ بِكَ: مِنْ غَلْبَةِ الدَّيْنِ وَقَهْرِ الرِّجَالِ».(متفق علیه).
«خداوندا! از غم و اندوه، ناتواني و سستي، بخيلي و ترسويي، ماندن به زير قرض و تسلط مردان [ظالم] به تو پناه مي‏آورم».
4- «اللَّـهُمَّ رَحْمَتَكَ أَرْجُو، فَلا تَكِلْنِي إِلَى نَفْسِي طَرْفَةَ عَيْنٍ، وَأَصْلِحْ لِي شَأْنِي كُلَّهُ، لاَ إِلَهَ إِلاَّ أَنْتَ». (رواه أحمد وأبوداود وحسنه الألبانی).
«خداوندا! چشم به رحمت تو دارم، پس مرا يك چشم برهم زدن به حال خود رها مكن، و همه امورم را اصلاح نما، [كه] هيچ معبودی بحق جز تو نيست».
5- «الله الله رَبّي لَا أُشْرِکُ به شیئا». (أحمد وأبوداود وصححه الالبانی).
الله پروردگار و خدای من است هيچ شریکی برای او قرار نمی‌دهم.
در روایتی دعا اینطور آمده اللهُ ربي لا شریک له. الله پروردگار من است و شریکی ندارد.
6- «يَا حَيُّ يَا قَيُّومُ برَحْمَتِكَ أَسْتَغِيثُ». (رواه الطبرانی وحسنه الألبانی).
«ای زنده پا برجا! از رحمت تو درخواست ياری مي‏كنم».
7- «لاَ إِلَهَ إِلاَّ أَنْتَ سُبْحَانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ». (رواه أحمد والترمذي وصححه الألبانی).
«(خداوندا!) هيچ معبودى به «بحق» جز تو وجود ندارد، پاك و منزّه هستى و من از زمره‏ى ستمكاران بودم».
8- «اللَّـهُمَّ لَكَ الْحَمْدُ لاَ إِلَهَ إِلاَّ أَنْتَ، أَنْتَ الْمَنَّانُ بَدِيعُ السَّمَاوَاتِ وَالأَرْضِ يَا ذا الْجَلاَلِ وَالإِكْرَامِ يَا حَيُّ يَا قَيُّومُ». (أبوداود وصححه الالبانی).
«خداوندا! ستايش شايسته توست [زيرا كه] جز تو معبودی بحق نيست، ای آفريننده آسمانها و زمين! ای بزرگوار و ارجمند! ای زنده پا برجا! تو نيكوكار [و بخشنده‏اي]».
9- «اللَّـهُمَّ أَنْتَ اللهُ الأَحَدُ الصَّمَدُ الَّذِي لَمْ يَلِدْ وَلَمْ يُوْلَدْ وَلَمْ يَكُنْ لَهُ كُفُواً أَحَدٌ».
«خداوندا! تو معبود يگانه و برطرف كننده نيازها هستی، نزاده و زاده نشده ‏ای، و كسی همتای تو نيست».
پیامبر (ص) فرموده کسیکه بوسیله این دعا و دعای قبل از آن «شماره 8» چیزی را از خدا بخواهد مثل اینست که از خداوند بوسیله اسم اعظم چیزی خواسته باشد.
(اگر کسی بوسیله اسم اعظم چیزی را از خدا بخواهد و دعائی بکند دعایش قبول و حاجتش برآورده می‌شود).
10- «لا إلهَ إلاَّ اللهُ الحلیمُ الکَریم. سُبْحَانَهُ تَبارَکَ اللهُ رَبَُ العَرْشِ العَظیمِ الحمدلله ربُّ العالمینَ». (أحمد والحاکم وصححه ووافقه الذهبی).
هیچ خدایی بحق جز الله مهربان و با گذشت نیست. شکوه و عظمت و مبارک بودن از آنِ اوست. پروردگار عرش عظیم. سپاس و ستایش لایق پروردگار عالمیان است.
11- «اللَّـهُمَّ إِنَّا نَدْرَأُ بكَ فِي نُحُورِهِمْ وَنُعُوذ بكَ مِنْ شُرُورِهِمْ». (رواه ابوداود).
«خداوندا! به [كمك تو] بر آنها [دشمنان] مي‏تازيم و از شرشان به تو پناه مي آوريم».
..............................................
برگرفته از کتاب:سیزده مقاله سودمند

ﺣﻀﺮﺕ ﺍﺑﻦ ﻋﺒﺎﺱ ﺭﺿﯽ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻨﻪ،ﻣﯽ ﻓﺮﻣﺎﯾﺪ :ﮐﻪ ﺭﺳﻮﻝ ﻧﺎﺯﻧﯿﻦ ﺻﻠّﯽ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﯿﻪ ﻭﺳﻠّﻢ، ﺍﺭﺷﺎﺩ ﻓﺮﻣﻮﺩﻧﺪ : ﮐﻪ ﭼﻮﻥ ﺍﻟﻠﻪ ﺗﻌﺎﻟﯽ ﺑﻪ ﮐﺴﯽ ﺍﺯ ﺷﻤﺎ ﭼﯿﺰﯼ ﺧﻮﺭﺍﻧﯿﺪ ﭘﺲ ﺍﯾﻦ ﺩﻋﺎ ﺭﺍ ﺑﺨﻮﺍﻧﯿﺪ: ﺍﻟﻠّﻬﻢَّ ﺑﺎﺭِﮎ ﻟَﻨﺎ ﻓﯿﻪِ ﻭَ ﺍَﻃﻌَﻤَﻨﺎ ﺧَﯿﺮﺍً ﻣِّﻨﻪ . ﻭ ﭼﻮﻥ ﺗﺎﺟﻪ ﯾﺎ ﺷﯿﺮ ﺗﺎﺯﻩ،ﻋﻄﺎ ﻓﺮﻣﺎﯾﺪ ﺍﯾﻦ ﺩﻋﺎ ﺑﺨﻮﺍﻧﺪ : ﺍﻟﻠّﻬُﻢَّ ﺑﺎﺭِﮎ ﻟَﻨﺎ ﻓﯿﻪ ﻭَ ﺯِﺩﻧﺎ ﻣِﻨﻪ . ﺣﻀﻮﺭ ﺍﮐﺮﻡ ﺻﻠّﯽ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﯿﻪ ﻭﺳﻠّﻢ،ﺁﺏ ﺳﺮﺩ ﻭ ﺷﯿﺮﯾﻦ ﺭﺍ ﺩﻭﺳﺖ ﻣﯽ ﺩﺍﺷﺘﻨﺪ ﻭ ﺑﺮﺍﯾﺸﺎﻥ ﺍﺯ ﺭﺍﻩ ﺩﻭﺭ ﺁﺏ ﺷﯿﺮﯾﻦ ﻣﯽ ﺁﻭﺭﺩﻧﺪ . ﺗﺎﺟﻪ )ﺷﯿﺮﺗﺎﺯﻩ( ﺭﺍ ﺧﯿﻠﯽ ﻣﯽ ﭘﺴﻨﺪﯾﺪﻧﺪ ﻭ ﺍﺭﺷﺎﺩ ﻣﯽ ﮐﺮﺩﻧﺪ ﮐﻪ ﻫﯿﭻ ﭼﯿﺰﯼ ﻧﯿﺴﺖ ﮐﻪ ﮐﺎﺭ ﻏﺬﺍ ﻭ ﺁﺏ ﺭﺍ ﻫﺮ ﺩﻭ ﺍﻧﺠﺎﻡ ﺩﻫﺪ، ﻏﯿﺮ ﺍﺯ ﺗﺎﺟﻪ )ﺷﯿﺮﺗﺎﺯﻩ ( ﻭ ﺑﻌﺪ ﺍﺯ ﻧﻮﺷﯿﺪﻥ ﺩﻋﺎ ﻣﯽ ﻓﺮﻣﻮﺩﻧﺪ ) ﺍَﻟﻠّﻬُﻢَّ ﺯِﺩﻧﺎ ﺧَﯿﺮﺍً ﻣﻨﻪ ( ﮔﺎﻫﯽ ﺷﯿﺮ ﺧﺎﻟﺺ ﻭ ﮔﺎﻫﯽ ﺷﯿﺮ ﺗﺮﺵ ﮐﻪ ﺩﺭ ﺁﻥ ﺁﺏ ﻣﯽ ﺭﯾﺰﻧﺪ ) ﺁﺑﺒﺴﺎﺭ ( ﻣﯽ ﻧﻮﺷﯿﺪﻧﺪ . ﺣﻀﺮﺕ ﺍﺑﻦ ﻋﺒﺎﺱ ﺭﺿﯽ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻨﻪ ﻣﯽ ﻓﺮﻣﺎﯾﺪ : ﮐﻪ ﺑﺎﺭﯼ ﺩﺭ ﺧﺪﻣﺖ ﺁﻥ ﺳﺮﻭﺭ ﮔﺮﺍﻣﯽ ﺻﻠّﯽ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﯿﻪ ﻭﺳﻠّﻢ ، ﯾﮏ ﺩﻟﻮ ﺁﺏ ﺯﻣﺰﻡ ﺣﺎﺿﺮ ﮐﺮﺩﻡ ﺍﯾﺸﺎﻥ ﺍﯾﺴﺘﺎﺩﻩ ﻧﻮﺷﯿﺪﻧﺪ ) ﻣﻨﺪﻭﺏ ﺩﺭ ﻧﻮﺷﯿﺪﻥ ﺁﺏ ﺯﻣﺰﻡ ﺍﯾﺴﺘﺎﺩﻥ ﺍﺳﺖ – ﺷﻤﺎﺋﻞ ( ﻭ ﺑﻌﻀﯽ ﻣﯽ ﮔﻮﯾﻨﺪ ﮐﻪ ﺁﺏ ﺯﻣﺰﻡ ﻭ ﺁﺏ ﺑﻘﯿﻪ ﯼ ﻭﺿﻮ ﺭﺍ ﺍﯾﺴﺘﺎﺩﻩ ﺧﻮﺭﺩﻥ ﺧﺼﻮﺻﯿﺖ ﺁﻧﺤﻀﺮﺕ ﺻﻠّﯽ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﯿﻪ ﻭﺳﻠّﻢ ﺑﻮﺩ . ) ﻣﺪﺍﺭﺝ ( ﻣﻨﺒﻊ : ﭘﺎﯾﮕﺎﻩ ﺍﻃﻼﻉ ﺭﺳﺎﻧﯽ ﻣﺪﺭﺳﻪ ﺩﺍﺭﺍﻟﻘﺮﺁﻥ ﺳﺮﺍﻭﺍﻥ

درباره ما

قرآن و سنت
kh.sepahi sepahi2002@yahoo.com